Ένα ξεχωριστό δώρο γάμου

8
305
Εκτύπωση Εκτύπωση
1 αστέρι2 αστέρια3 αστέρια4 αστέρια5 αστέρια (3 ψήφοι, μέσος όρος: 3,67 από 5)
Loading...

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος έστειλε σε μια πνευματική του θυγατέρα, (την Ολυμπιάδα), την κατωτέρω επιστολή σα «δώρο» για τον γάμο της, που μόλις τέλεσε. Η κατωτέρω επιστολή έχει βάθος Θεολογίας και ψυχολογίας. Και πάνω απ’ όλα δίνει στη σύζυγο πολύτιμες συμβουλές για έναν πετυχημένο γάμο. Γράφει:

_

«Κόρη μου, στους γάμους σου εγώ ο πνευματικός σου πατέρας, ο Γρηγόριος, σου κάνω δώρο τούτο το ποίημα. Και είναι ό,τι καλύτερο η συμβουλή του πατέρα.

Άκου λοιπόν Ολυμπιάδα μου:

  1. Ξέρω ότι θέλεις να είσαι πραγματική χριστιανή. Και μια πραγματική χριστιανή πρέπει όχι μόνο να είναι, αλλά και να φαίνεται. Γι αυτό, σε παρακαλώ, να προσέξεις την εξωτερική σου εμφάνιση. Να είσαι απλή. Το χρυσάφι, δεμένο σε πολύτιμες πέτρες, δεν στολίζει γυναίκες σαν και σένα. Πολύ περισσότερο το βάψιμο. Δεν ταιριάζει στο πρόσωπό σου, την εικόνα του Θεού, να την παραποιείς και να την αλλάζεις, μόνο και μόνο για να αρέσεις. Ξέρε το ότι αυτό είναι φιλαρέσκεια και να μένεις απλή στην εμφάνιση. Τα βαρύτιμα και πολυτελή φορέματα, ας τα φορούν εκείνες, που δεν επιθυμούν ανώτερη ζωή, που δεν ξέρουν τι θα πει πνευματική ακτινοβολία. Εσύ, όμως έβαλες μεγάλους και υψηλούς στόχους στη ζωή σου. Κι αυτοί οι στόχοι σου ζητούν όλη τη φροντίδα κι όλη την προσοχή. (…)
  2. Με το γάμο, η στοργή και η αγάπη σου να είναι φλογερή και αμείωτη για κείνον, που σου έδωσε ο Θεός. Για κείνον, πού ‘γινε το μάτι της ζωής σου και σου ευφραίνει την καρδιά. Κι αν καταλάβεις πως ο άνδρας σου σε αγαπάει περισσότερο απ’ όσο τον αγαπάς εσύ, μη κοιτάξεις να του πάρεις τον αέρα, κράτα πάντα τη θέση που σου ορίζει το Ευαγγέλιο.
  3. Εσύ να ξέρεις ότι είσαι γυναίκα, έχεις μεγάλο προορισμό, αλλά διαφορετικό από τον άνδρα, που πρέπει να είναι η κεφαλή. Άσε την ανόητη ισότητα των δύο φύλων και προσπάθησε να καταλάβεις τα καθήκοντα του γάμου. Στην εφαρμογή τους θα δεις πόση αντοχή χρειάζεται για ν’ ανταποκριθείς, όπως πρέπει, σ’ αυτά τα καθήκοντα, αλλά και πόση δύναμη κρύβεται στο ασθενές φύλο.
  4. Θα ξέρεις, πόσο εύκολα θυμώνουν οι άνδρες. Είναι ασυγκράτητοι και μοιάζουν με λιοντάρια. Σ’ αυτό το σημείο η γυναίκα πρέπει να είναι δυνατότερη και ανώτερη. Πρέπει να παίζει το ρόλο του θηριοδαμαστή. Τι κάνει ο θηριοδαμαστής όταν βρυχάται το θηρίο; Γίνεται περισσότερο ήρεμος και με την καλοσύνη καταπραΰνει την οργή. Του μιλάει γλυκά και μαλακά, το χαϊδεύει, το περιποιείται και πάλι το χαϊδεύει κι έτσι το καταπραΰνει (…)
  5. Ποτέ μη κατηγορήσεις και αποπάρεις τον άνδρα σου για κάτι που έκανε στραβό. Ούτε πάλι για την αδράνειά του, έστω κι αν το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που ήθελες εσύ. Γιατί ο διάβολος είναι αυτός, που μπαίνει εμπόδιο στην ομοψυχία των συζύγων (…)
  6. Να έχετε κοινά τα πάντα και τις χαρές και τις λύπες. Γιατί ο γάμος όλα σας τα έκανε κοινά. Κοινές και οι φροντίδες, γιατί έτσι το σπίτι θα στεριώσει. Να συμβάλλεις εκφράζοντας τη γνώμη σου, ο άνδρας όμως ας αποφασίζει.
  7. Όταν τον βλέπεις λυπημένο, συμμερίσου τη λύπη του εκείνη την ώρα. Γιατί είναι μεγάλη ανακούφιση στη λύπη, η λύπη των φίλων. Όμως αμέσως να ξαστεριάζει η όψη σου και να ‘σαι ήρεμη χωρίς αγωνία. Η γυναίκα είναι το ακύμαντο λιμάνι για το θαλασσοδαρμένο σύζυγο.
  8. Να ξέρεις ότι η παρουσία σου στο σπίτι σου είναι αναντικατάστατη, γι’ αυτό πρέπει να το αγαπήσεις μ’ όλες τις φροντίδες του νοικοκυριού. Να το βλέπεις σαν βασίλειό σου, και να μη συχνοβγαίνεις από το κατώφλι σου. Άφησε τις έξω δουλειές για τον άνδρα.
  9. Πρόσεχε τις συναναστροφές σου. Πρόσεξε τις συγκεντρώσεις, που πηγαίνεις. Μη πας σε άπρεπες συγκεντρώσεις, γιατί είναι μεγάλος κίνδυνος για την αγνότητά σου. Αυτές οι συναναστροφές αφαιρούν την ντροπή κι απ΄ τις ντροπαλές, σμίγουν μάτια με μάτια, κι όταν φύγει η ντροπή γεννιούνται όλα τα χειρότερα κακά («αιδώς οιχομένη, πάντων γενέτειρα κακίστων»). Τις σοβαρές όμως συγκεντρώσεις με συνετούς φίλους να τις επιζητείς, για να εντυπώνεται στο νου σου ένας καλός λόγος, ή κάποιο ελάττωμα να κόψεις ή να καλλιεργήσεις τους δεσμούς σου με εκλεκτές ψυχές.
    Μη εμφανίζεσαι ανεξέλεγκτα σε οποιονδήποτε, αλλά στους σώφρονες συγγενείς σου, στους ιερείς και σε σοβαρούς νεώτερους ή ηλικιωμένους.
    Μη συναναστρέφεσαι φαντασμένες γυναίκες, που έχουν στο νου τους στο έξω, για επίδειξη. Ούτε ακόμα άνδρες ευσεβείς, που ο σύζυγός σου δεν θέλει στο σπίτι, αν και συ τόσο πολύ τους εκτιμάς. Υπάρχει για σένα πιο ακριβό πράγμα από τον καλό σου σύζυγο, που τόσο αγαπάς;
  10. Επαινώ τις γυναίκες, που δεν τις ξέρουν οι πολλοί άνδρες. Μη τρέχεις σε τραπέζια κοσμικά και ας είναι για γάμο ή για γενέθλια. Εκεί ανάβουν άνομοι πόθοι, με τους χορούς, τους πήδους και τα γέλια, την ψεύτικη ευχαρίστηση, που παραπλανούν ακόμη και τους αγνούς και σώφρονες. Και η αγνότητα είναι τόσο λεπτό πράγμα! Σαν το κερί στις ακτίνες του ήλιου! Απόφευγε ακόμα και στο σπίτι σου τα κοσμικά τραπέζια. Αν μπορούσαμε να περιορίσουμε τις ορέξεις της κοιλιάς, θα κυριαρχούσαμε στα πάθη μας.
  11. Κράτα την μορφή σου γαλήνια και μην την αλλοιώνεις ούτε με μορφασμούς, όταν είσαι θυμωμένη. Στολίδια τ’ αυτιά να ‘χουν όχι μαργαριτάρια, αλλά ν΄ ακούν καλά λόγια και να βάζουν για τα άσχημα λουκέτο στο νου. Έτσι, είτε κλειστά είναι, είτε ανοιχτά, η ακοή θα μένει αγνή.
  12. Όσο για τα μάτια, είναι κείνα, που δείχνουν όλο το εσωτερικό της ψυχής. Ας σταλάζει αγνό κοκκίνισμα η παρθενική ντροπή κάτω από τα βλέφαρά σου και ας προκαλεί τη σεμνότητα και την αγνή ντροπή σε όσους σε βλέπουν και σ’ αυτόν ακόμα το σύζυγό σου. Είναι πολλές φορές προτιμότερο, για πολλά πράγματα, να κρατάς κλειστά τα μάτια, χαμηλώνοντας το βλέμμα.
  13. Και τώρα στη γλώσσα. Θα ‘χεις πάντα εχθρό τον άνδρα σου, αν έχεις γλώσσα αχαλίνωτη, έστω κι αν έχεις χίλια άλλα χαρίσματα. Γλώσσα ανόητη βάζει, πολλές φορές, σε κίνδυνο και τους αθώους. Προτίμα κι όταν ακόμα έχεις δίκιο, τη σιωπή. Είναι προτιμότερη για να μη ριψοκινδυνεύσεις να πεις ένα άτοπο λόγο. Κι αν έχης την επιθυμία να λες πολλά, το καλύτερο είναι να σωπαίνεις.
    Πρόσεχε ακόμα και το βάδισμά σου. Μετράει στη σωφροσύνη.
  14. Και τούτο πρόσεξε και άκουσε: Μην έχεις αδάμαστη σαρκική ορμή. Πείσε και τον άνδρα σου να σέβεται τις ιερές ημέρες. Γιατί οι νόμοι του Θεού είναι ανώτεροι από την εικόνα του Θεού. (…)
  15. Αν από μένα τον γέροντα πήρες κάποιο λόγο πνευματικό, σου συνιστώ να τον φυλάξεις στα βάθη της ψυχής σου. Έτσι με ότι πήρες από αυτά που άκουσες και με την ηθική σου ανωτερότητα, θα θεραπεύσεις τον εξαίρετο σύζυγό σου και περίφημο πολιτικό άνδρα από την υπερηφάνεια.
  16. Αυτό τώρα το παρόν δώρο, κειμήλιο σου προσφέρω. Αν θέλεις πάλι να σου ευχηθώ και το καλύτερο, σου εύχομαι να γίνεις αμπέλι πολύκαρπο, με τέκνα τέκνων, για να δοξάζεται από περισσότερους ο Θεός, για τον οποίον γεννιόμαστε και προς τον Οποίον πρέπει απ’ αυτή τη ζωή να οδεύουμε».

 

Διασκευασμένο Απόσπασμα το βιβλίο
«ΓΑΜΟΣ – Πνευματικό Γυμναστήριο»
του Αρχ. Βασιλείου Π. Μπακογιάννη

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. «Άσε την ανόητη ισότητα των δύο φύλων και προσπάθησε να καταλάβεις τα καθήκοντα του γάμου.»

    Ανόητη;…

    Επεξήγηση παρακαλώ.

    • Δικαιολογημένη η απορία σου. Ειδικά με όσα ακούγονται καθημερινά γύρω μας.
      Μια μικρή απάντηση στην ερώτησή σου έδωσε κι ο π. Μάρκος στην Παράκληση της Αγίας Φιλοθέης, εάν ήσουν.
      Μια δική μου σκέψη είναι πως σε κάποια σημεία τα «καθήκοντα του γάμου» έρχονται σε αντίθεση με την πολυσυζητημένη ισότητα των δύο φύλων. Για παράδειγμα, η ισότητα θέλει τη γυναίκα υψηλόβαθμο στέλεχος κάποιας επιχείρισης αλλά κάτι τέτοιο χρονικά πολύ δύσκολα συμβιβάζεται με την αφοσίωσή της στην οικογένειά της.
      Πάντως, ο συγγραφέας της εν λόγω επιστολής θα σου έδινε απόλυτα ικανοποιητικές απαντήσεις. Ζήτα το φωτισμό του…

    • Καλησπέρα σας.

      Είχα ακούσει πως για την Εκκλησία δεν ισχύει η ισότητα των δύο φίλων, αλλά η ισοτιμία.
      Σύμφωνα με αυτή την τοποθέτηση, ο όρος ισότητα εμπεριέχει την έννοια της ισοπέδωσης: είμαστε και οι δύο το ίδιο και μπορεί ο ένας να κάνει ό,τι και ο άλλος. Ως εκ τούτου, δεν θα υπήρχε η αμοιβαία ανάγκη της συζυγικής συμπόρευσης. Αν ο Θεός ήθελε να είμαστε το ίδιο, τότε δεν θα χρειαζόταν η διάκριση του ανθρωπίνου γένους σε δύο φύλα.
      Αντίθετα, η λέξη ισοτιμία δείχνει ότι είμαστε δύο διαφορετικά όντα, όπου ο ένας μπορεί να επιτελεί λειτουργίες που δεν μπορεί ο άλλος (και το ανάποδο). Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο ένας συμπληρώνει τον άλλον. Έτσι, δημιουργείται κι ένας μοναδικός δεσμός.
      Έτσι αντιλαμβάνομαι την ανωτέρω τοποθέτηση του Αγίου.

  2. Μήπως να έχουμε και τη γνώμη ανθρώπων που έχουν ήδη βιώσει το γάμο και όχι μόνο θεωρίες και υποθέσεις ή νουθεσίες? Τόσο ο π.Μάρκος, όσο και ο Συγγραφέας ουδεμία σχέση έχουν με το γάμο ως βίωμα, εμπειρία ζωής και επιλογή. Και αυτό θέτει ένα σοβαρότατο ζήτημα στην καθοδήγηση νέων επιστημόνων στο τόσο σημαντικό αυτό θέμα.

  3. Ο άγιος εδώ μιλούσε νομίζω στην κοπέλα, διότι γνώριζε τις προσωπικές δυσκολίες και αδυναμίες της. Δεν σημαίνει όμως αυτό ότι ένας πάγιος τρόπος ζωής είναι υποχρεωτικά πανομοιότυπος για τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά. Πέραν τούτου το κείμενο του δεν είναι δυστυχώς άμοιρο από προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες της εποχής εναντίον της γυναίκας. Άγιος ή μη ένας άνθρωπος πάντα είναι επηρεασμένος από την κοσμοαντίληψη και επικρατούσα νόρμα της εποχής του.

  4. Οι άγαμοι (ιερείς) δεν μπορούν να μιλήσουν για το γάμο;;; Κλασσικό κοντόφθαλμο σκεπτικό!

    Ποιος είναι ποιο κατάλληλος να μιλήσει για γυναικολογικά θέματα, για σχετικούς πόνους, ενοχλήσεις κλπ; Μία απλή γυναίκα που σαν γυναίκα ξέρει από αυτά ή ένας άνδρας γυναικολόγος;

    Ας μην απατώμαστε, βέλτιστη δεν είναι η άποψη εκείνου που θα εγκλωβιστεί στο δικό του βίωμα, αλλά εκείνος που έχει συλλέξει πληθώρα βιωμάτων μέσα από την ιδιότητά του (πχ πνευματικός καθοδηγητής).

    • Αν δεν το έχεις ζήσει, όσο και να νομίζεις ότι καταλαβαίνεις, δεν μπορείς να καταλάβεις. Πιστεύω ότι μάλλον αποκλειστικά η χάρη του Θεού δίνει στους πνευματικούς την κατανόηση που έχουν, όσοι έχουν.

  5.  Ανόητη βέβαια η ισότητα των φύλων, που επιδιώκεται ως αποτέλεσμα διαγκωνισμού , εγωιστικής διεκδίκησης …δικαιωμάτων μέσα στη σχέση! Μια τέτοια σχέση κάθε άλλο παρά αγαπητική μορεί να χαρακτηρισθεί-κατ΄αντίθεση με το ουκ ένι άρσεν ουδέ θήλυ, ή οι άνδρες αγαπάτε τας γυναίκας εαυτών, καθώς κ ο Χριστός ηγάπησεν την Εκκλησίαν… Πόσο μακρυά αυτά από…κινήματα κ εγωιστικές διεκδικήσεις!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ