Την Τρίτη 15 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η δεύτερη ανοιχτή συζήτηση για τους φοιτητές της Χριστιανικής Φοιτητικής Δράσης με τον ιεροκήρυκα της Ι.Μ. Θεσσαλονίκης π. Μιχαήλ Σαντοριναίο.
Κατά τη διάρκειά της είχαν την ευκαιρία όλοι οι παρευρισκόμενοι να ακούσουν μία ικανοποιητική απάντηση σε κάθε ερώτημα, που λίγο – πολύ απασχολεί τον καθένα μας. Συζητήθηκαν ερωτήσεις όπως «γιατί ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο;», ή «πώς έρχεται η ‘όρεξη’ για πνευματικό αγώνα;» κ.α..
Μία από τις ερωτήσεις που ξεχώρισαν ιδιαίτερα ήταν η εξής:
- Κάποιος που αγωνίζεται από μικρός να είναι αγνός, όταν παντρεύεται, η παρθενία του σώματος φεύγει, ενώ της ψυχής παραμένει; Δηλαδή και μετά τον γάμο θεωρούμαστε αγνοί; Τι ορίζεται ως ‘παρθενία’;
Σ’ αυτή την ερώτηση η απάντηση (σχεδόν αυτούσια) που δόθηκε είναι:
‘’Η παρθενία-αγνότητα είναι μια κατάσταση, κυρίως της ψυχής, αλλά και του σώματος (πρβλ. «πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρὸς τὸ ἐπιθυμῆσαι αὐτὴν ἤδη ἐμοίχευσεν αὐτὴν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ» (Ματθ. ε, 28)). Ο κόσμος μένει στη σωματική παρθενία. Όλες οι αμαρτίες αρχίζουν και τελειώνουν στην ψυχή. Αν η ψυχή είναι αμαρτωλή, και ας μην έχει κάνει σαρκική πράξη, τότε έχουμε αμαρτήσει.
Η ουσιαστική παρθενία δεν είναι αρνητική, δηλαδή: «δεν έχω κάνει αυτή τη πράξη, άρα είμαι παρθένος». Αντίθετα είναι θετική, δηλαδή: είσαι ερωτευμένος με τον Χριστό; Γι’ αυτό και πολλοί λένε: «δεν γίνεται να είμαι αγνός». Μα φυσικά δεν γίνεται να είσαι αγνός, αν προσπαθείς μόνο με αστυνομικά μέτρα. Δεν είναι αγνότητα αυτό. Αγνός είσαι όταν είσαι ξετρελαμένος με τον Χριστό. Όταν έχεις έρωτα για τον Χριστό, εννοείται ότι δεν έχεις όρεξη για οποιονδήποτε πειρασμό και να ‘χεις δίπλα σου. Δεν σε τραβάει αυτό. Ο Αδάμ έβλεπε την Εύα όπως ήταν, αλλά δεν έκανε αίσθηση, γιατί η αξία της ήταν η ψυχή της. Αν ο άνθρωπος βλέπει έτσι, τότε είναι αγνός. Το παιδάκι δεν σκανδαλίζεται με το γυμνό αδερφάκι του, γιατί είναι αγνό και δεν του κάνει εντύπωση. Η ψυχή δεν έχει πονηράδα. Άρα το πρόβλημα δεν είναι στο σώμα, αλλά στην ψυχή. Αν κάποιος ονειρεύεται τον γάμο σαν ευκαιρία να κάνει σαρκικές πράξεις, δεν είναι αγνός.
Μέσα στον γάμο χάνεται η παρθενία; Οπωσδήποτε δεν έχω το στεφάνι που έχω όταν μένω ισόβια αγνός (με την ουσιαστική έννοια και όχι την σαρκική). Αν ισόβια είμαι ξετρελαμένος με τον Χριστό και βλέπω με απλότητα το άλλο φύλο και ασχολούμαι με τον Χριστό, τον ουρανό, τότε είμαι ανώτερος. Η ουσία είναι ότι η παρθενία δεν είναι κάτι τυπικό, αλλά είναι ένας θείος έρωτας’’.
Στην συζήτηση τέθηκαν κι άλλες ερωτήσεις, οι οποίες δεν απαντήθηκαν λόγω στενότητας του χρόνου. Παρ’ όλα αυτά ‘’ψιθυρίζεται’’ ότι θα ακολουθήσει και τρίτη ανοιχτή συζήτηση. Ας ελπίσουμε να ισχύει και, ει δυνατόν, να πραγματοποιηθεί σύντομα…
Σημείωση: Υπενθυμίζουμε ότι ερωτήσεις για την ανοικτή συζήτηση μπορούν να σταλούν στο thessaloniki[at]xfd.gr, ή να κατατεθούν στο σχετικό έντυπο στο εντευκτήριό μας.
Πραγματικά πολύ καίριο το ερώτημα και πολύ όμορφη και φωτισμένη η απάντηση! Ευχαριστούμε πολύ πολύ!