Χίμαιρες

0
51
Εκτύπωση Εκτύπωση
1 αστέρι2 αστέρια3 αστέρια4 αστέρια5 αστέρια (καμία αξιολόγηση προς το παρόν)
Loading...

Ανατρέχοντας στην Ελληνική Μυθολογία συναντά κανείς περιγραφές και ζωγραφικές απεικονίσεις περίεργων μορφών έμβιων όντων, τα σώματα των οποίων είναι συνδυασμός τμημάτων σώματος δύο ή περισσοτέρων, διαφορετικού είδους, ζώων ή συνδυασμός σώματος ανθρώπου και ζώου. Ένα τέτοιο μυθικό τέρας ήταν η Χίμαιρα, με σώμα λιονταριού, κατσίκας και φιδιού.

Σύμφωνα με τη μυθολογία, η Χίμαιρα με την πύρινη πνοή της κατέστρεφε τη χώρα, γι’ αυτό και ο ήρωας Βελλεροφόντης ή Βελλεροφών ανέλαβε να τη σκοτώσει.

Σε αγγειογραφίες της εποχής εκείνης ο Βελλεροφόντης απεικονίζεται έφιππος στο φτερωτό άλογό του, τον Πήγασο, κρατώντας μαχαίρι και δίπλα του απεικονίζεται η Χίμαιρα.

Στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου σώζεται μια όμοια ανάγλυφη αναπαράσταση. Εκτός από τη Χίμαιρα, στην Ελληνική Μυθολογία αναφέρονται και άλλες τέτοιες περίεργες μορφές, όπως οι Κένταυροι, άνθρωποι με σώμα αλόγου, ο Μινώταυρος, άνθρωπος με κεφάλι ταύρου, ο Εριχθόνιος και ο Κέκρωψ, άνθρωπος-φίδι, οι Γοργόνες, νεαρές κοπέλες με σώμα που καταλήγει σε ουρά ψαριού και οι Σιληνοί, άνθρωποι με δευτερεύοντα αλόγου, όπως ουρά, οπλές, αλογίσια αυτιά.

Το εξωπραγματικό στοιχείο αυτών των φαινοτυπικών συνδυασμών της Ελληνικής Μυθολογίας είναι οφθαλμοφανές και αυτό οδήγησε στη Νεοελληνική σημασία της λέξης Χίμαιρα, που ταυτίζεται με το γέννημα της φαντασίας, τον απραγματοποίητο πόθο και την ουτοπία. Βεβαίως μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί επαρκής λογικά εξήγηση για το τι αποσκοπούσε και σε τι απέβλεπε η δημιουργία αυτή των μορφών.

Αν και η Χίμαιρα της Μυθολογίας φαντάζει εξωπραγματική, η σύγχρονη επιστήμη της Γενετικής Μηχανικής δημιουργεί πραγματικές χίμαιρες, προς το παρόν, από γονοτυπικό επίπεδο. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 δημιουργήθηκαν οι πρώτες πειραματικές χίμαιρες προβάτου-κατσίκας, με την υπερνίκηση του αναπαραγωγικού φραγμού μεταξύ των δύο αυτών ζωικών ειδών. Σήμερα υπάρχουν και οι γνώσεις και η τεχνολογία για τη δημιουργία χιμαιρικών οργανισμών. Η Μηχανική Γενετική έχει τη δυνατότητα ανασυνδυασμού του DNA ενός οργανισμού, με την εισαγωγή ξένου γενετικού υλικού, που προέρχεται από οργανισμούς του ιδίου ή και ξεχωριστού είδους, σπάζοντας το φράγμα των ειδών και δημιουργώντας οργανισμούς με γενετικό υλικό προερχόμενο από διαφορετικά είδη φυτών ή ζώων. Οι οργανισμοί αυτοί καλούνται Διαγενικοί ή Διαγονιδιακοί ή Χίμαιρες, από τη Χίμαιρα της Ελληνικής Μυθολογίας, που ήταν φαινοτυπικά ένας διαγενικός οργανισμός. Με την προσθήκη σε έναν οργανισμό γενετικού υλικού άλλου είδους, δίνεται η δυνατότητα στον οργανισμό αυτόν να εκφράσει ιδιότητες που, υπό φυσιολογικές συνθήκες, δεν ανήκουν στο συγκεκριμένο είδος του οργανισμού. Αυτόν τον στόχο υπηρετεί η σύγχρονη βιοτεχνολογία, που, με τη βοήθεια της γενετικής μηχανικής, δημιουργεί τέτοιους χιμαιρικούς οργανισμούς που εκφράζουν συγκεκριμένες επιθυμητές ιδιότητες, που κανονικά δεν υπάρχουν στο συγκεκριμένο είδος. Με τη μέθοδο του ανασυνδυασμένου DNA παράγονται σήμερα εμβόλια, φάρμακα, ορμόνες σε μαζική παραγωγή και σχετικά φθηνά. Με τη μέθοδο αυτή δημιουργούμε φυτικούς οργανισμούς ανθεκτικούς σε διάφορες καιρικές καταστάσεις, ανθεκτικούς στα ζιζανιοκτόνα και τα εντομοκτόνα, ανθεκτικούς στη βλαπτική δράση εντόμων, και όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα την αυξημένη παραγωγή.

Οι γενετικά τροποποιημένοι αυτοί οργανισμοί και τα προϊόντα τους, τα γνωστά «μεταλλαγμένα», έχουν δημιουργήσει πληθώρα συζητήσεων τα τελευταία χρόνια, σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους στο περιβάλλον και τα οικοσυστήματά του, και τους πιθανούς κινδύνους στους ανθρώπους που καταναλώνουν τα προϊόντα τους. Ακόμη ακούγονται πολλές φωνές για την πιθανότητα δημιουργίας μονοπωλιακών καταστάσεων, από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες βιοτεχνολογίας, οι οποίες πατεντάρουν τους οργανισμούς που δημιουργούν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει τους πτωχούς σε άμεση και αποκλειστική εξάρτηση από τις εταιρείες αυτές, με ολέθρια αποτελέσματα.

Για μας τους Χριστιανούς υπάρχει και άλλο ένα μείζον θέμα. Η ποικιλία των δημιουργηθέντων φυτικών και ζωικών οργανισμών και ο τρόπος αναπαραγωγής τους, ήταν απόρροια της βούλησης του Θεού. Αυτός έθεσε τους βιολογικούς νόμους. Στο βιβλίο της Γενέσεως διαβάζουμε ότι ο Θεός πρόσταξε να «βλαστήσει η γη βοτάνην χόρτου κατά γένος και καθ’ ομοιότητα και ξύλον κάρπιμον ποιούν καρπόν, ου το σπέρμα αυτού εν αυτώ κατά γένος». «Εποίησεν ο Θεός τα κήτη τα μεγάλα και πάσαν ψυχήν ζώων ερπετών, κατά γένη αυτών και παν πετεινόν πτερωτόν κατά γένος». «Εποίησεν ο Θεός τα θηρία της γης κατά γένος και τα κτήνη κατά γένος αυτών και πάντα τα ερπετά της γης κατά γένος αυτών». Το ερώτημα είναι: Μήπως η δραστηριότητα της γενετικής μηχανικής προσβάλλει την ένθεη τάξη που ο Θεός έθεσε κατά τη δημιουργία του Φυτικού και ζωικού κόσμου; Μήπως ο άνθρωπος με την επιστήμη του, συνειδητά ή ασυνείδητα, επιδιώκει να σφετερισθεί το ρόλο του Θεού, να γίνει ένας μικρός θεός και επιχειρεί να τροποποιήσει και να διορθώσει τον «καλά λίαν» κόσμο που ο Θεός δημιούργησε; Μήπως η επιστήμη μας σιγά-σιγά πορεύεται προς την περιοχή της «ύβρης», όπως την εννοούσαν οι αρχαίοι πρόγονοί μας, δηλαδή στην περιοχή της αναιδούς και προκλητικής στάσης απέναντι στο θείο;

Ο Θεός στον Παράδεισο έδωσε εντολή προς τους πρωτοπλάστους του «εργάζεσθαι και φυλάττειν» τον παράδεισο κατ’ αρχήν και τον κόσμο κατ’ επέκταση, στον οποίο επρόκειτο να ζήσει ο άνθρωπος. Το «εργάζεσθαι» σηματοδοτεί τη χρήση του κόσμου για να καλυφθούν οι ανθρώπινες ανάγκες και το «φυλάττειν» τη διατήρηση του κόσμου και της φυσικής τάξης του, σύμφωνα με το δημιουργικό σχέδιο της πανσοφίας του Θεού. Ο άνθρωπος όμως ακύρωσε και τα δύο. Και κατάχρηση του κόσμου κάνει και τον καταστρέφει με την αχαλίνωτη καταναλωτική του μανία. Σήμερα δε επιχειρεί και κάτι χειρότερο, τη ριζική αλλαγή του.

Η γενετική μηχανική όμως δε σταματά στον γενετικό χειρισμό των φυτών και των ζώων. Προχώρησε και σε γενετικές παρεμβάσεις στον άνθρωπο. Η αποκάλυψη του φύλου και ο γενετικός έλεγχος του προ-εμφυτευτικού εμβρύου, η γονιδιακή παρέμβαση και θεραπεία, η ευγονική παρέμβαση και η κλωνοποίηση είναι μερικές από αυτές τις παρεμβάσεις. Αξίζει ιδιαιτέρως να σημειωθεί η σύγχρονη τάση της γενετικής μηχανικής στη δημιουργία ανθρώπινων χιμαιρών. Ήδη βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο η εισαγωγή ανθρώπινου γενετικού υλικού σε ανώτερα θηλαστικά, όπως ο χοίρος, για τους σκοπούς της ξενομεταμόσχευσης, δηλαδή της μεταμόσχευσης οργάνων από ζώα στον άνθρωπο. Σε πρόσφατο άρθρο στο περιοδικό National Biotechnology (2006) ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι, καθώς η βιοτεχνολογία προχωρεί, θα έρθει σύντομα η ημέρα της δημιουργίας αυτοσυνείδητων χιμαιρών ανθρώπου και μη ανθρώπου.

Πολύ πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας η είδηση ότι επιστήμονες από το Newcastle και το King ’ s College του Λονδίνου κατέθεσαν αίτηση στην αρχή Ανθρωπίνης Γονιμότητος και Εμβρυολογίας του Ηνωμένου Βασιλείου, με την οποία ζητείται η άδεια δημιουργίας υβριδικών εμβρύων με την ανάμειξη ανθρώπινου γενετικού υλικού και ωαρίων βοοειδών, με σκοπό τη δημιουργία χιμαιρικών εμβρύων ανθρώπου-βοοειδούς, από τα οποία θα λαμβάνονται τα βλαστικά κύτταρα για ερευνητικούς σκοπούς. Αν ποτέ δοθεί η άδεια και αν ποτέ γίνει εφικτή η δημιουργία τους, τα έμβρυα αυτά τι θα είναι; Θα είναι ανθρώπινες υπάρξεις, θα έχουν ψυχή; Μόνον ο Θεός θα γνωρίζει. Το βέβαιο είναι ότι η σύγχρονη βιοτεχνολογία βαδίζει σε μονοπάτια δύσκολα και επικίνδυνα.

Η τάση του σύγχρονου ανθρώπου και της επιστήμης του να καταργήσει τη φυσική τάξη των πραγμάτων και να δημιουργήσει ένα νέο κόσμο, σύμφωνα με τα συμφέροντα της νέας εποχής υποκρύπτει δαιμονική ενέργεια και εωσφορικό εγωισμό. Πριν από 5 χρόνια, σε ένα αποκαλυπτικό άρθρο, ο αιδεσιμότατος π. Ιωάννης Μπρέκ, Ορθόδοξος ιερέας και καθηγητής της Βιοηθικής, έγραψε και τα ακόλουθα: «Πολλοί επιστήμονες προλέγουν ότι κατά το εξελικτικό σχήμα των πραγμάτων, ο Homo Sapiens , ο εχέφρων άνθρωπος, οδηγείται σε εξαφάνιση και προορίζεται να δώσει τόπο στον Homo Scientificus , τον επιστημονικό άνθρωπο, το νέο δημιούργημα της νέας εποχής. Αυτό που κάνει ιδιαίτερα ανησυχητική τη μετάβαση από τον Homo Sapiens στον Homo Scientificus είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά ο επικείμενος μετασχηματισμός σε κάτι που είναι ένα καινούργιο ανθρώπινο είδος γίνεται από τον ίδιο τον άνθρωπο! Κυριολεκτικά ξαναφτιάχνουμε τους εαυτούς μας, μέσα από μια εικόνα που αντανακλά αλαζονεία και απογοήτευση! Αλαζονεία, γιατί ανήκουμε στον εαυτό μας παρά τον Θεό και επομένως έχουμε δικαίωμα, παίζοντας το ρόλο του Θεού, να ξανασχηματίσουμε τους εαυτούς μας σύμφωνα με τις πιο προκλητικές φαντασιώσεις μας. Απογοήτευση, κατά το μέτρο που η αναζήτηση της τέλειας υγείας, της μακροζωίας, της μεγαλύτερης φυσικής δύναμης και του υψηλότερου I . Q . αποτελεί το σύμπτωμα του φόβου του θανάτου και της εκμηδένισης. Αυτή η μετατροπή από άνθρωπο, που δημιουργήθηκε ‘‘κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Θεού’’, σε άνθρωπο κατασκευασμένο σύμφωνα με τα προσωπικά του πάθη και τις επιθυμίες του είναι επαναστατική και τα ηθικά ζητήματα και οι προκλήσεις από αυτήν την μετατροπή θα είναι τρομακτικά»

(του Εμμ. Δ. Παναγοπούλου, Αμ. Επικ. Καθηγητή Χειρουργικής, Διευθυντή Χειρουργού ΕΣΥ, Περιοδικό «Η Δράσις μας»)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ