Σύγχρονα διδάγματα από το Ευαγγέλιο της Κυριακής προ των Φώτων

1
747
Εκτύπωση Εκτύπωση
1 αστέρι2 αστέρια3 αστέρια4 αστέρια5 αστέρια (4 ψήφοι, μέσος όρος: 5.00 από 5)
Loading...

Γράφει ο Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης π. Μιχαήλ Σαντοριναίος.

Μεταξύ της μεγάλης δεσποτικής εορτής των Χριστουγέννων και της εξίσου μεγάλης εορτής των Θεοφανείων ή Φώτων, παρεμβάλλονται μία ή δύο Κυριακές. Εφέτος, παρεμβλήθηκαν δύο, οπότε εορτάζουμε και την Κυριακή μετά την Χριστού Γέννηση και την Κυριακή πρό των Φώτων.

Όταν όμως τυχαίνει μόνο μία Κυριακή ανάμεσα στις δύο μεγάλες αυτές κοσμοσωτήριες Δεσποτικές εορτές, τότε οι άγιοι Πατέρες όρισαν να παραλείπεται η Κυριακή μετά την Χριστού Γέννηση και να εορτάζεται μόνο η Κυριακή προ των Φώτων. Η σημερινή! Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι αυτή η Κυριακή θεωρείται πιο σημαντική.

Από το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, λοιπόν, θα ξεχωρίσουμε τρία σημεία.

Ξεκινάει σήμερα ο πνευματικός υιός του αποστόλου Πέτρου (Α΄ Πέτρου ε΄ 13), ο άγιος ευαγγελιστής Μάρκος, το ευαγγέλιό του. 

Το σημερινό ανάγνωσμα αποτελούν οι οκτώ πρώτοι στίχοι του ευαγγελίου του Μάρκου, που αναφέρονται στον πρωταγωνιστή της Βαπτίσεως του Κυρίου μας, στην εορτολογική σφαίρα της οποίας έχουμε εισέλθει ήδη από προχθές.

1. Ο προφητευμένος προφήτης

Ποιός είναι, όμως, αυτός ο πρωταγωνιστής; Ο Άγιος Ιωάννης ο Προφήτης, Πρόδρομος και Βαπτιστής του Χριστού, ο οποίος αποτέλεσε την “ἀρχὴ τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ” (Μαρκ. α΄ 1). Ο άγιος Ιωάννης στάλθηκε απο τον πάνσοφο Θεό, για να γίνει η αρχή του πανανθρώπινου πασίχαρου και λυτρωτικού μηνύματος της ελεύσεως του Μεσσία, του Ιησού Χριστού, που είναι ο ενανθρωπήσας Υιός του Θεού. Όπως σημειώνει ο ευαγγελιστής Μάρκος, αυτό έχει εκπληκτικά προφητευθεί πριν από πολλούς αιώνες από δύο προφήτες: τον Ησαΐα και τον Μαλαχία.

Γράφει ο προφήτης Ησαίας: “Φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ, ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ” (Μάρκ. α΄ 3). Οκτώ αιώνες πριν, τα μάτια του Ησαΐα προβλέπουν την εποχή του Μεσσία. Πρίν από τον Μεσσία, όμως, ένας ερημίτης Προφήτης θα φωνάξει διεγερτικά στον πνευματικά αποκοιμισμένο λαό του Ισραήλ, ως εξής: Έρχεται ο Μεσσίας, αλλά για να τον υποδεχτείτε και να τον εγκολπωθείτε, πρέπει να ετοιμάσετε ανάλογα τις ψυχές σας.

Και ο Προφήτης Μαλαχίας φωνάζει εκ μέρους του επουράνιου Πατέρα: “Ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου” (Μάρκ α΄ 2). Εγώ, λέει δια του προφήτη ο Θεός Πατέρας, στέλνω τον συγκεκριμένο Αγγελιοφόρο μου, τον Πρόδρομό μου, λίγο πριν την επί γής εμφάνισή Σου, για να προετοιμάσει κατάλληλα τον δρόμο της υποδοχής Σου.

Όντως εντυπωσιακές, αποκαλυπτικές και λεπτομερείς οι προφητείες για τον Πρόδρομο του Χριστού, τον Ιωάννη. Προφητεύεται ο έσχατος των προφητών, επειδή ακριβώς έχει σχέση με τη γέννηση και την εμφάνιση του Χριστού.

Δεν υπάρχει κανένα από τα πρωτοφανή, πρωτάκουστα και ανεπανάληπτα στοιχεία της ολοφώτεινης ζωής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, που να μην προφητεύτηκε!

Κανένα άλλο ιστορικό πρόσωπο, όσο σημαντικό και αν υπήρξε στην ιστορία, δεν προφητεύτηκε. Ούτε οι ιδρυτές και οι ψευδοπροφήτες των διάφορων ποικιλὠνυμων θρησκειών.

Αντίθετα, ο Χριστός, τα του Χριστού και οι περί τον Χριστό προφητεύτηκαν πολλαπλώς και αποκαλυπτικώς από δεκάδες προφήτες σε διάστημα δύο χιλιάδων τουλάχιστον ετών.

Ψάχνουν και σήμερα μυριάδες ανθρώπων, μέσα από την κοντόφθαλμη επιστήμη, την αγκυλωτική ιδεοληψία, την σκανδαλιστική δεισιδαιμονία, την τυχάρπαστη και επιφανειακή θεώρηση της ζωής, να βρουν την σωτηρία, τον Σωτήρα. Και δεν τον βρίσκουν.

Δεν τον βρίσκουν, όχι γιατί δεν μπορούν, αλλά γιατί δεν θέλουν να ακούσουν το ψυχεγερτικό σάλπισμα του έσχατου και κορυφαίου προφήτη Ιωάννη, που μας λέει: “ἔρχεται ὁ ἰσχυρότερός μου ὀπίσω μου… αὐτὸς βαπτίσει ὑμᾶς ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.” (Μάρκ. α΄ 7-8). Έρχεται ο Θεάνθρωπος Μεσσίας, που είναι απείρως ισχυρότερος από εμένα. Έρχεται Αυτός που θέλει και μπορεί να σε βαπτίσει μέσα στον λυτρωτικό και ανεξάντλητο ωκεανό της χάριτος του Αγίου Πνεύματος, για να καθαρίσει την ψυχή σου και να την σώσει.

2. Το ηχηρό παράδειγμα της αρετής του Ιωάννου του Βαπτιστη

Μεγαλύτερο έπαινο δεν απηύθυνε ποτέ ο Χριστός!

Τον μεγαλύτερο έπαινό Του, τον απέδωσε μόνο στον άγιο ένδοξο προφήτη Ιωάννη τον Βαπτιστή. “Αληθινά, αληθινά σας λέω ότι μεγαλύτερος και στην αρετή και στην αξία άνθρωπος από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή δεν έχει γεννηθεί ποτέ από γυναίκα” (Λουκ. ζ΄ 28)

Όντως συγκλονιστική αυτή η διαβεβαίωση από το απείρου κύρους και αδιάψευστο στόμα του Θείου Διδασκάλου.

Γι’ αυτό και στο απολυτίκιο του αγίου Ιωάννου ψάλλουμε: “Μνήμη δικαίου μετ΄ ἐγκωμίων, σοῖ δέ ἀρκέσει ἡ μαρτυρία τοῦ Κυρίου Πρόδρομε…” (Απολυτίκιο 7ης Ιανουαρίου).

Το σάλπισμα του Ιωάννη για τη μετάνοια ήταν συγκλονιστικό, διεγερτικό. Μαζικά ξεσηκώνονταν γραμματισμένοι και αγράμματοι, πρωτευουσιάνοι και απλοϊκοί επαρχιώτες και σχημάτιζαν αστείρευτα ανθρώπινα ποτάμια, τα οποία κατέληγαν  στον λιπόσαρκο ασκητή πέραν του Ιορδάνη, που έτρωγε “ακρίδες και μέλι άγριον” και ήταν μονοχίτων, με έναν τραχύ ασκητικό τρίχινο χιτώνα δεμένο στη μέση του με μια δερμάτινη ζώνη (Μάρκ α΄ 5-6).

Γιατί όμως “ἐξεπορεύετο πᾶσα ἡ Ἰουδαία χώρα καὶ οἱ Ἱεροσολυμῖται” (Μάρκ. α΄ 5) για να βρουν τον Ιωάννη και να εξομολογηθούν στον νέο αυτόν εκπρόσωπο του Θεού και να βαπτισθούν από αυτόν;

Διότι ο τρόπος της ζωής του Ιωάννη, του λύχνου που έδειχνε τον Ήλιο της Δικαιοσύνης, ήταν η απαρχή του ευαγγελικού ήθους. Ο Ιωάννης γεννήθηκε στη σκιά και έδειξε το Φώς. Ο Ιωάννης ζούσε μέσα στη χάρη του Θεού, προτού να έρθει στη γη ο Παράκλητος κατά την Πεντηκοστή. Ζούσε σαν Χριστιανός πριν από τον Χριστό. Ζούσε μακριά από τον κόσμο και τοπικά και τροπικά. Γι’ αυτό και τον κυνηγούσε ο κόσμος, για να τους φανερώσει τον Μεσσία. Ζούσε με μεγάλη αυταπάρνηση, δουλαγωγία της σάρκας και αγία περιφρόνηση προς τον κόσμο και τα του κόσμου. Γι’ αυτό και ο Θεός τον ξεχώρισε και τον τίμησε τόσο πολύ.

Μεγάλος ο Ιωάννης! Αμίμητος στην αρετή! Άφθαστος στην ταπείνωση! Τόσο άγιος και τι έλεγε για τον εαυτό του;

“Oὐκ εἰμὶ ἱκανὸς κύψας λῦσαι τὸν ἱμάντα τῶν ὑποδημάτων αὐτοῦ” (Μάρκ. α΄ 7). Αληθινά, έλεγε, μην νομίζετε ότι είμαι κάτι. Είμαι τόσο άχρηστος και ανάξιος ενώπιον του Μεσσία που σας διαβεβαιώνω ότι δεν μπορώ να του προσφέρω ούτε την υπηρεσία που πρόσφερε ο κατώτερος δούλος στον οποιονδήποτε κύριό του: να του λύσει το λουρί των υποδημάτων του, όταν επέστρεφε από τις εξωτερικές του εργασίες.

Είναι, δυστυχώς, και η δική μας εποχή χειμαζόμενη, άπιστη και διεστραμμένη (Λουκ. θ΄ 41) και προσπαθούμε και εμείς, πολλές φορές, από το μετερίζι του ο καθένας να την οδηγήσουμε στον Χριστό.

Πόσες φορές, όμως, τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά! Στο σπίτι, στην ευρύτερη οικογένεια, στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο, στον στρατό, στην εργασία, στο κατηχητικό, στην ομάδα, στην κατασκήνωση, στην ενορία, στην Εκκλησία, στην Πολιτεία, στον κόσμο.

Αλήθεια γιατί; Αναλογίστηκες ποτέ, αδελφέ μου, γιατί ο κόσμος συνέρρεε καθημερινά με τόση εμπιστοσύνη στο κήρυγμα του Ιωάννη;

Όχι, δεν έκανε θαύματα ο μεγαλύτερος των προφητών! Ούτε έδινε μεγάλες υποσχέσεις, ούτε ωραία λόγια τους έλεγε. Αντίθετα τι έκανε; Τους έβαζε να κάνουν οι πάντες, και οι επίσημοι στρατιωτικοί, θρησκευτικοί, οικονομικοί παράγοντες, δημόσια εξομολόγηση!

Και –απίστευτο– το έκαναν!

Απορείς γιατί; Μα γιατί έλαμπε πρώτα ο ίδιος με το ήθος και το παράδειγμα του.

Αυτό ήταν το μυστικό της επιτυχίας του. Αυτό πρέπει να είναι και το δικό μας κλειδί που θα ανοίξει τις καρδιές των κοντινών μας ανθρώπων.

3. Ποιος επιτρέπει στον Χριστό να τον ευεργετήσει;

Πράγματι! Αν είμαστε άψογοι, αν δείχνουμε το καλό παράδειγμά, τότε οι γύρω μας θα ακούνε τα λόγια μας και θα οδηγούνται στον Χριστό.

Πώς όμως θα γίνουμε κι εμείς φωτεινοί; Μόνο όταν το Φως έρθει μέσα μας.

Δεν ήρθε, άραγε, με το Θείο Βάπτισμα και το Άγιο Χρίσμα; Και βέβαια ήρθε! Αλλά δεν αρκεί. Σε όλους τους Ορθοδόξους δόθηκε αυτό το χάρισμα, αλλά ορθοπραττούντες είναι ελάχιστοι. Λίγους αναγνωρίζουν τόσο οι άνθρωποι όσο και ο Θεός για εκλεκτούς, για ενάρετους, για πνευματοφόρους ανθρώπους.

Ιδού, η Εκκλησία μας ετοιμάζεται και εφέτος να εορτάσει την έξοδο του Κυρίου μας στο  δημόσιο βίο του λίγο μετά την βάπτισή Του στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη.

Έρχεται πάλι ο Χριστός. Θα Τον δούμε; Θα Τον υποδεχτούμε; Παραπονιόμαστε συχνά ότι οι άλλοι, και ιδίως οι πολιτικοί, επιστημονικοί, κοινωνικοί, σχολικοί και άλλοι παράγοντες δεν Τον δέχονται. Εμείς, όμως, Τον έχουμε δεχτεί πραγματικά;

Τα πράγματα, η συνείδηση μας, η κοινωνική μας επιρροή κραυγάζουν πως όχι!

Το γνωρίζει αυτό και η Εκκλησία μας, για αυτό και θεόσοφα βάζει τον άριστο προπομπό, πρόδρομο και βαπτιστή του Σωτήρος Χριστού να διασαλπίζει τη σωστική λύση: “ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου, εὐθείας ποιεῖτε τὰς τρίβους αὐτοῦ” (Μάρκ. α΄ 3).

Ο Χριστός μας έρχεται φανερά στον κόσμο. Αυτό θα πει Θεοφάνεια. Μέχρι τότε ήταν κρυμμένος ως εργάτης στην Ναζαρέτ.

Φέρνει μαζί Του ανεξάντλητο πλούτο χάριτος Θεού. Μπορεί και θέλει να σώσει τους πάντες, αλλά θα σωθούν μόνο όσοι θα ετοιμάσουν κατάλληλα τις καρδιές τους, για να μπορεί να εισέλθει. Όσοι ξεριζώσουν τα αμαρτωλά αγκάθια των παθών τους, όσοι πετάξουν τους ογκώδεις και δυσμετακίνητους λίθους των ποικίλων εγωισμών τους, όσοι καθαρίσουν παστρικά με έμπονη μετάνοια την πώρωση της καρδιάς τους.

Τότε θα μπει ο Χριστός. Τότε θα αισθανθείς τον Χριστό. Θα Τον αντιληφθούν και οι γύρω σου. Θα Τον θαυμάσουν! Θα θελήσουν να Τον ακολουθήσουν. Θα δείχνεις κι εσύ τον Χριστό, όπως τον έδειξε στους ανθρώπους ο Πρόδρομος Ιωάννης. Και τότε και ο Χριστός, στην Δευτέρα Παρουσία Του, θα σε δείξει στον Πατέρα Του και θα πεί: Είναι και αυτός δικός μου, να εισέλθει και αυτός στην αιώνια χαρά της Βασιλείας Μας!

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ